Nebylo nic nalezeno.

Marie Čápová, ředitelka ZŠ Neštěmická

Škola patří v první řadě dětem. Jejich potřeby pomáhá řešit sociální pedagog

Sociální pedagog pomáhá měnit klima školy, tedy i to, jak se v ní děti cítí, i v jejím okolí. To se pozitivně se odráží nejen na jejich studijních výsledcích, ale také na motivaci dále se vzdělávat, říká v rozhovoru pro Českou asociaci streetwork Marie Čápová, ředitelka Základní školy Neštěmická v Krásném Březně. Díky ní se škola ze sociálně vyloučené lokality stala příkladem dobré praxe pro další po celém Česku a lídrem ve využití sociální práce ve školství.

Rodiče a často i sami pedagogové a ředitelé škol neví, co si pod pojmem sociální pedagog představit. Jde o novou pozici na školách?

Je pravdou, že v povědomí širší veřejnosti profese sociálního pedagoga zatím není. Ačkoli jde o akreditovaný magisterský obor na vysoké škole, a studenti o něj zájem mají, nenajdete tutu profesi v katalogu prací. Oficiálně tedy neexistuje. O jejím zařazení nyní jednáme s resorty školství a práce a sociálních věcí, do jejichž kompetence to spadá. Poslanci mají nyní ve Sněmovně návrh novely zákona o pedagogických pracovnících, který jej poprvé legislativně ukotvuje ve struktuře školy. Nejde ale o žádnou novinku, my máme pozici sociálního pedagoga už šestým rokem. Ale není to systémově nastavené a je velmi problematické tuto pozici nyní financovat. 

Co je hlavním úkolem sociální pedagoga na škole?

Sociální pedagog zlepšuje klima na celé škole i v jejím okolí, to vše pak má vliv na školní úspěšnost dítěte. Pokud dítě vyrůstá v rodině, která má potíže, například finanční, odráží se to na jeho chování ve školním kolektivu i jeho schopnosti se soustředit na výuku. Úkolem tohoto pracovníka je rozpoznat, že se v daném kolektivu něco děje, a začít s třídou pracovat. Intervenuje formou nejrůznějších aktivizačních aktivit ve třídě, ale i přímou sociální prací s rodinami. Tím dochází ke zmírnění problémů, respektivě jejich řešení, a to tak, že například rodinu doprovodí na úřad, pomůže vyplnit formuláře, propojí ji se sociálními službami, které nabízí doučování pro děti, dluhové poradenství apod. To pak vede ke zklidnění dítěte i jeho pozornosti a následně celého kolektivu. Je to dlouhodobá a potřebná práce.

S čím vším tento pracovník a komu pomáhá? Zdá se, že má velmi široký záběr...

V první řadě řeší omlouvání žáků v rámci docházky. Rodiče volají na jeho telefonní číslo, když je dítě nemocné. On pak informuje učitele a zapisuje omluvenku do školního elektronického systému evidence Bakalář. Tím, že se to sbíhá vše u jednoho člověka, který vidí, jestli se absence opakuje, ve které dny apod., tak může včas odhalit něco, čemu říkáme skrytá záškola. Výrazným způsobem pomáhá i učitelům, ze kterých sejmul aktivity, které doposud dělali nad rámec svých pracovních povinností, jako je například metodika primární prevence nebo administrativa. Má také na starosti všechny programy a aktivity, které stmelují kolektiv, formují ho a posilují, aby se děti mezi sebou lépe poznaly, naučily se spolu spolupracovat, vnímat různost… Do těchto aktivizačních cvičení se zapojují i třídní učitelé. V jeho kompetenci je také komunikace s OSPODem, vyžádá-li si informace o žákovi, ale i kurátory, školními pedagogickými zařízeními… A to vše citlivě, s ohledy na žáka, jeho třídu i učitele.

S čím vším škole pomáhá sociální pedagog? 

  • komunikace s rodiči
  • podpůrná opatření
  • skryté záškoláctví
  • veškeré preventivní programy (šikana, rizikové chování)
  • úzká spolupráce s OSPOD, se školskými pedagogickými zařízeními
  • koordinace práce OSPOD (mentor) a práce sociálních pedagogů na školách
  • poradenská činnost pro rodiče (finanční gramotnost, dluhové poradenství apod.)
  • komunitní práce, rodinná terapie, supervize
  • cílená spolupráce s neziskovými organizacemi a s odborníky v dané oblasti

Jaké to má výhody, že sociální pedagog “stojí” mimo katedru?

Jsou věci, které vůbec nemusí vědět a řešit třídní učitel. Právě to, že sociální pedagog stojí tak trochu stranou učitelského sboru, má tu výhodu, že děti, ale i rodiče k němu mají mnohem větší důvěru. A někdy jsou ty případy tak složité, že je dobře, že to není právě třídní učitel, který by to měl řešit. Sociální pedagog má prostor pro tu individuální práci s tím dítětem a jeho rodinou. Vedle učitelů samotných také úzce spolupracuje se školním psychologem, ale i speciálními pedagogy a asistenty pedagogů. Díky tomu má mnohem větší přehled, co se ve škole děje, jaké je tam klima. Žáci se na něj obrací sami, berou ho jako parťáka, který je nesoudí, s kterým se mohou poradit, svěřit se mu.  

Čím je vaše škola jiná?

S dětmi i rodiči komunikujeme velmi otevřeně a na rovinu. Máme několik základních pravidel, se kterými seznamuje jak nové žáky, tak i jejich rodiče, ale i nové učitele a další pracovníky školy. Neuplatňujeme vůči dětem autoritu, pokud to není třeba. Klíčové je pravidlo, že nikomu neubližujeme. S dětmi rozebíráme situace a vedeme je k tomu, aby samy pojmenovaly, co nebylo správně. Je to důležité, protože to dítě si uvědomí, v jaký moment přišla ta reakce, která mohla být jiná, uvědomí si, co bylo tou chybou. Řešíme s ním, jak se u toho cítilo, co bylo tím spouštěčem apod. Ten, kdo něco způsobí se před třídou veřejně omluví tomu, komu to způsobí. Veřejně proto, protože i třída byla svědkem ublížení jednotlivci. Na to navazuje pravidlo třikrát a dost, na kterém spolupracujeme s rodiči a které je korekcí nežádoucího chování u žáků. U znaků šikany samozřejmě postupujeme v souladu s metodikou. Nicméně práce sociálního pedagoga na škole dlouhodobému opakování nežádoucích projevů chování u dětí zabraňuje. Jsme pro rodiče partnery ve výchově, vzdělávání, ale i zábavě pro jejich děti, to je naším úsilím.

Celý rozhovor přineseme v několika dílech. Na další pokračování se můžete těšit u nás na webu už příští týden.

Sociální pedagog vytváří propojení mezi školou a jinými institucemi, např. policií, orgány sociálně-právní ochrany dětí poradenskými, zdravotnickými a jinými zařízeními. Dále působí jako prostředník mezi základní školou a rodinou. Poskytuje základní sociálně-právní pomoc. Komplexně se orientuje v sociálně pedagogické problematice, identifikuje a řeší sociální situace, které mohou být příčinou vzniku problému žáka či kolektivu třídy a řeší je na vyšší řídící úrovni. (ZŠ Neštěmická)

Tagy