TNK 2025: Hudební workshop s Pokáčem a debata o podpoře kreativity mladých lidí

Naše každoroční kampaň Týden nízkoprahových klubů se letos propojila s kampaní Hudba je pro všechny, kterou realizuje písničkář Pokáč na platformě Znesnáze.

19. 8. 2025
Česká asociace streetwork, z.s.

Dvě témata kampaně České asociace streetwork Wellbeing online a Kreativní nízkoprah měla odezvu i u známého písničkáře Pokáče. Ten již druhým rokem podporuje mladé muzikanty ze znevýhodněného prostředí a jejich docházení do uměleckých škol.

Hudební workshop s Pokáčem

V pražském klubu Beztíže, který zřizuje Dům dětí a mládeže Ulita, tak ve středu 10. září odpoledne Pokáč povede hudební workshop pro děti a mládež, které Ulitu a Beztíži celoročně navštěvují. Během hodinu a půl trvajícího společného programu si účastníci workshopu vyzkouší hru na ukulele a na kytaru, budou moci hrát a zpívat sami i společně s ostatními.

O kampani Hudba je pro všechny

V kampani Hudba je pro všechny Pokáč přes nadační fond společně s dárcovskou platformou Znesnáze podporují mladé muzikanty. Z výtěžků veřejné sbírky a každoročního Pokáčova vkladu do ní hradí docházku do základní umělecké školy (ZUŠ) dětem, které by si ji jinak nemohli kvůli nedostatku peněz v jejich rodinách dovolit. Spojení kampaně Pokáče a s kampaní Týden nízkoprahových klubů je také výzvou podpořit více dětí z nízkoprahových klubů pomocí Pokáčovy sbírky. Více o sbírce Hudba je pro všechny najdete zde: https://www.znesnaze21.cz/sbirka/hudba-je-pro-vsechny

Veřejná diskuse k tématu

Na workshop naváže podvečerní veřejná diskuze, která se zaměří na to, jak můžeme dlouhodobě a účinně podporovat kreativitu všech mladých lidí. Ukáže příklady aktivit a projektů, které využívají umění pro terapeutickou práci, sdílení silných zážitků a jejich zpracování. Cílem diskuze bude představit účinné příklady propojení umělců a sociálních či jiných odborných pracovníků s mládeží.

Debaty se zúčastní:

  • Jan Pokáč Pokorný, písničkář a iniciátor projektu Hudba je pro všechny

  • Kateřina Jarošová, ředitelka DDM Praha 3 Ulita, který provozuje Klub Beztíže

  • Gabriela Drastichová, výkonná ředitelka Národního centra Mezinárodní ceny vévody z Edinburghu (DofE)

  • Marie Čtveráčková – Mary C kurátorka, hudebnice, zvuková umělkyně, DJka a lektorka

Veřejná diskuze se bude konat ve středu 10. září od 18:00 do 19:30 v Klubu Beztíže na Žižkově (Na Balkáně 2866/17a, 130 00 Praha 3 – Žižkov). Vstup na akci je zdarma.

Pokáčova kampaň ukazuje, že hudba zde nemusí být jen pro profesionály, je otevřená pro všechny, kdo ji mají rádi, kdo díky ní chtějí něco říkat svému okolí, i pro ty, kterým přináší radost. „Jedno z témat, kterým se budeme věnovat v letošním Týdnu nízkoprahových klubů, zní „Kreativní nízkoprah“. Chceme ukázat potenciál umění a kreativity v rozvoji dětí i to, že škola není jediným místem, kde se děti mohou vzdělávat a učit. Jsme proto velmi rádi, že se naše a Pokáčova kampaň mohou propojit ve společné akci v Beztíži,“ popisuje Martina Zikmundová, ředitelka České asociace streetwork.

„Hudba je pro všechny! Tak zní motto mého nadačního fondu. Nabídku zapojit se do projektu Týden nízkoprahových klubů jsem bez váhání přijal. Protože možnost vést workshop přímo pro děti a mladé lidi, kteří to v životě nemají vždy snadné, má obrovský smysl a přesah. Už se těším na všechny, kdo dorazí,“ komentuje připravovanou akci Pokáč.

Cílem sociální práce s mládeží je podpora překonávání překážek a náročných životních situací. Umění a kreativita mohou být užitečným prostředkem, jak podpořit mladé lidi v sebevyjádření a nalézání své životní cesty.

Z praxe víme, že neformální vzdělávání je stejně důležité jako to školské, děti zažívají úspěch, budují vztahy a posiluje své sebevědomí. Zajištěním neformálního vzdělávání naplňujeme přirozené vývojové potřeba dětí a mladých lidí.

Týden nízkoprahových klubů je každoroční kampaň, kterou po celé České republice organizuje Česká asociace streetwork. Nízkoprahové kluby pro děti a mládež se během ní otevírají veřejnosti a představují svou činnost. Cílem je informovat odbornou i laickou veřejnost o práci těchto zařízení, upozornit na témata, kterým se s dětmi a dospívajícími věnují, a posílit vzájemnou propagaci klubů. Každý rok kampaň zvýrazňuje jiná témata. V tomto roce se Týden nízkoprahových klubů zaměří na témata «wellbeing online» a «kreativní nízkoprah».

Aktuální témata ČAS