Nebylo nic nalezeno.

Stříkačky za kačky

Občanské sdružení Prevent bylo nuceno z ekonomických důvodů zpoplatnit v terénu a káčkách část harm reduction materiálů. Zeptali jsme se, jak na to reagují klienti a proč zpoplatnění vůbec zaváděli.

Občanské sdružení Prevent bylo nuceno z ekonomických důvodů zpoplatnit v terénu a káčkách část harm reduction materiálů. Zeptali jsme se, jak na to reagují klienti a proč zpoplatnění vůbec zaváděli.

V terénu a v káčkách jste zavedli zpoplatnění některého materiálu. Jakého a za kolik?

Jihočeský streetwork: Bc. Kamil Podzimek - vedoucí zařízení, terénní sociální pracovník Bc. Pavlína Vrobelová - terénní sociální pracovnice Mgr. Martina Langová - terénní sociální pracovnice Jana Přádná, DiS. - terénní sociální pracovnice Mgr. Jana Bidlová - terénní sociální pracovnice Bc. Martin Zajíček - terénní sociální pracovník Bc. Tomáš Hub, DiS. - terénní sociální pracovník Předem je nutné říci, že klienti si HR materiál neplatí v celé výši, ale na některý materiál si připlácí. Zavedli jsme jakýsi standard a nadstandard. Standard materiál je pro klienty stále zdarma. Na malých městech (v káčkách i terénech) je nadstandardním materiálem jen injekční stříkačka od firmy Braun, příplatek je 2 Kč za 1 kus. Injekční stříkačky Microfine a ostatní materiál je zdarma.

V Českých Budějovicích je nadstandardem injekční stříkačka Braun (1 ks - 2 Kč), injekční voda (1 ks - 2 Kč), filtry (1 balíček po 10 kusech 1 Kč), Con-zelin (1 ks - 1 Kč), kyselina (1 ks - 1 Kč), dvojková stříkačka s jehlou (1 ks - 2 Kč). Ostatní materiál je zdarma, tj. šňupátko, kapsle, mastička + materiál na základní zdravotní ošetření.

Toto nastavení standardu a nadstandardu ale určitě není definitivní. Rádi bychom do standardu ve všech programech vrátili zejména vodu, desinfekční tampony a filtry.

Co Vás k tomu vedlo?

Odpověď je jednoduchá, NEJSOU PENÍZE! V podstatě už není kde jinde krátit. Personálně máme již služby dávno nastavené na hranici tak, abychom byli schopni dodržovat standardy a kvalitu služeb. Pracovní nasazení personálu je vysoce nadstandardní a jejich finanční ohodnocení hodně podstandardní, vzhledem k jejich vzdělání, praxi, náročnosti práce atd. Odborný personál už nemůžeme více „ždímat“, programy a zařízení jsou vybavena jen tím nejnutnějším pro jejich provoz, všechny další výdaje máme stažené na únosné minimum. Shodli jsme se, že nechceme poskytovat služby neodborné a nekvalitní. Nechceme ani ohrožovat bezpeční pracovníků a posílat je např. do terénu samotné. Dalším krokem tedy bylo buď některé služby v polovině roku zcela zavřít, nebo do toho od začátku roku „zatáhnout“ klienty.

Hodně jsme to promýšleli a je pravdou, že ne všichni pracovníci s tímto korkem zcela souhlasili. Tato situace v Preventu rozvířila bouřlivou diskusi kolem smyslu a cílů výměnného programu, otevřely se nové dimenze naší práce. Nakonec jsme se ale shodli, že je lepší poskytovat dlouhodobě, systematicky a promyšleně méně, než chvíli všechno a chvíli nic. Naše programy nejsou jen o výměně injekčního materiálu.

Jak to v terénu vypadá? Vystavujete paragony :-D?

Klienti jsou informováni o modelu standard a nadstandard a důvodech zavedení tohoto modelu. Pracovníci mají v brašně ceník materiálu a peněženku s drobnými na vrácení. Paragon jsme schopni na přání klienta vystavit, ale zatím ho nikdo nechtěl. V Káčkách je to podobné.

Jaké jsou reakce klientů?

Reakce klientů jsou velmi různé. Překvapilo nás, že jsou někdy zcela protichůdné a zjistili jsme, že se liší např. podle lokalit.

Kupodivu v Českých Budějovicích, kde máme nejvíce klientů a kde jsou omezení největší, se neobjevila žádná výrazná stížnost. Naopak se objevovaly názory, že to je dobře. A jak řeklo několik klientů „dnes není nic zadarmo“. Dokonce se objevují situace, kdy klienti chtějí dát pracovníkům „dýško“. Naopak v některých malých městech si klienti stěžují na zhoršení žil, protože neumí s novými stříkačkami dobře zacházet.

V Českých Budějovicích jsme zaznamenali pokles vyměněného materiálu, ale kontakty téměř neklesly. V KC ve Strakonicích i Prachaticích jsme zaznamenali pokles výměn i kontaktů. Někteří klienti si zvykli na nové stříkačky, že nejsou Braunky jim nevadí. Pak je skupina klientů, kteří jsou zvyklí na stříkačky Braun a jsou ochotni si je kupovat. Řešili jsme také problém s tím, že někteří klienti nechtěli stříkačky vracet, protože si je vlastně koupili a tak měli pocit, že nemusí.Výrazně klesl výdej dalšího HR materiálu, ten si kupuje málokdo.

Co dalšího tato změna přinesla?

Každopádně je zpoplatnění některého materiálu nové pole při předávání informací o zásadách bezpečného braní. I s dlouhodobými klienty se znovu otevírají témata jak a proč HR materiál používat. Zjišťujeme, že klienti materiál nepoužívali správně nebo ho využívali na jiné účely a často si ho možná brali jen proto, aby od nás měli klid. Teď zjišťujeme jak a který materiál je pro klienty opravdu důležitý a co vše jsme je za ty roky vlastně naučili.

Tahle změna nás vytrhla ze zajeté rutiny, ve které kontakty a výměny probíhaly a pracovníky i klienty přinutila znovu přemýšlet nad věcmi, které se zdály být zcela jasné.

Jsou nějaká etická dilemata, které jste v souvislosti se zpoplatněním řešili či řešíte?

Nad etickými dilematy jsme se zamýšleli, hledali jsme možná etická úskalí, týmy věnovaly zavádění zpoplatněného materiálu supervizi. Etický problém jako takový jsme však v této situaci neshledali. Nevytváříme žádný zisk, klienti nejsou do žádných plateb nuceni, připlácí pouze za materiál, veškeré další sociální a terapeutické služby jsou zdarma a bez rozdílu,…

Řešíme však jiná dilemata. Např. zdali tento systém příliš nenarušuje principy harm reduction, jaký materiál pro injekční aplikaci je nezbytné dávat zdarma, nebudou klienti častěji sdílet nakoupené stříkačky? A ta dále.. Na malých městech, kde je drogová scéna velmi citlivá na jakékoliv změny, řešíme úbytek kontaktů s klienty.

Zjistili jste, že si klienti méně kupují HR materiál. Co s tím budete dělat?

Při samotném kontaktu se zaměřujeme na téma aplikace. V čem je stříkačka Braun tak jiná než Microfine? Jak filtruji, když si nepřikoupím filtry? Jak desinfikuji před aplikací. Co používám na zamačkávání, když nedostanu suchý tampón? Jak šetřím s injekční vodou apod.?

Zjistili jsme např., že pro mnohé klienty není žádný problém koupit si za pár korun lahvičku dezinfekce, která jim vydrží měsíc. Objevujeme společně s klienty nové cesty, hledáme vhodné alternativy, ale zejména je motivujeme, aby těch pár korun do svého zdraví denně investovali. Velký prostor teď v rozhovorech s klientem má zodpovědnost za vlastní zdraví a kompetence k tomu. Stěžejním bodem je sociální práce a motivování klienta.

Ve chvíli, když získáte peníze, tak zase zpoplatnění ukončíte, nebo to plánujeme dlouhodobě?

V této otázce ještě nemáme zcela jasno. Už po prvním měsíci jsme zjistili, že toto nutné zlo má i své pozitivní stránky a to nejen finanční. Zvažujeme, že i kdybychom získali dostatek peněz, v určité míře zůstaneme u definování standardu a nadstandardu, přičemž standard by byl podstatně širší než nyní. Shodujeme se, že za základ kromě sterilní injekční stříkačky pokládáme také injekční vodu, filtry a desinfekční tampony.

Na otázky odpovídali:
Bc. Kamil Podzimek, vedoucí terénních programů Jihočeský streetwork PREVENT
Mgr. Daniel Randák, vedoucí Kontaktních center PREVENT v Prachaticích a Strakonicích
Mgr. et Bc. Olga Hynoušová, vedoucí Kontaktního centra PREVENT v Českých Budějovicích
Mgr. Anna Němcová, odborná ředitelka o.s.PREVENT

Díky za rozhovor
Aleš Herzog