Nebylo nic nalezeno.

Foto: ČAS

Projekt CAS VISITS SCHOOLS skončil, vydáváme sborník zpráv ze zahraničních stáží

49 streetworkerek a streetworkerů se inspirovalo ke spolupráci sociálních služeb se školami  v zahraničí. Začtěte se do jejich zkušeností zapsaných ve sborníku. Získáte pohled českých kolegů do zahraničí a zahraničních pracovníků na streetwork v České republice.

Na konci května 2022 jsme uzavřeli projekt výměnných stáží CAS VISITS SCHOOLS "Schools and (social) streetworkers – the same target group, the same goals", číslo 2019-2-CZ01-KA205-061588. I přes komplikace s pandemií se v letech 2019-2022 uskutečnilo 10 stáží v šesti evropských zemích (ČR, Estonsko, Finsko, Německo, Nizozemí, Slovinsko). Celkem 49 streetworkerů mělo možnost načerpat znalosti a zkušenosti u kolegů a kolegyň v jiných evropských organizacích, navázali kontakty a v některých případech položili i základy k další spolupráci. České a zahraniční pracovnice a pracovníci se podívali do organizací působících ve městech Berlín, Brno, Castricum, Helsinki, Hradec Králové, Liberec, Ljubljana, Middelburg, Moerdijk, Praha, Tallinn.

Zkušenosti a inspiraci ze stáží jsme shromáždili v elektronické publikaci Streetwork - Dobrá praxe 2022, která slouží jako zdroj informací pro všechny z oboru práce s mládeží, zejména pak pro ty, kdo pracují s mládeží s omezenými příležitostmi - sociální pracovníky a pracovnice, v zahraničí nazývané například streetworkers, outreach workers, social educators, youth workers. 

Dočtete se zde o dobré praxi v České republice očima kolegů a kolegyň ze zahraničí a poznáte pohled českých pracovníků a pracovnic na praxi ve výše zmíněných evropských zemích. Z poznatků stážistů a stážistek se například ukazuje, že: 

  • Ve finských Helsinkách funguje spolupráce různých institucí přirozeně, samozřejmostí je partnerský přístup a společný cíl, tj. rozvoj/well-being dětí a mládeže (příkladem mohou být nízkoprahové kluby přímo ve školách, provozované různými NNO).
  • Ačkoliv má v Berlíně (sociální) práce s mládeží větší důvěru ze strany veřejnosti i politiků než v ČR, i přesto má při snahách o propojení a spolupráci se školami potíže kvůli „zkostnatělému“ nastavení vzdělávacího systému. 
  • V Holandsku je pravidlem, že ve školách existují týmy profesionálů: učitelé, školní psycholog, sociální pracovník, mentor. Školy jsou otevřené instituce a běžně spolupracují s komunitou, včetně NNO pracujících s mládeží. Pracovníci s mládeží působí v jedné oblasti i několik desítek let a stávají se v místě zásadní kontaktní osobou pro celou komunitu.
  • Ve slovinské Ljubljani vedle práce s celou komunitou hojně využívají práci s dobrovolníky a praktikanty z řad VŠ studentů, čímž dochází k přirozenému propojení lidí z různých oborů. Kromě toho probíhá terénní práce na ZŠ a různá školení pro učitele.

Tato elektronická publikace navazuje na předchozí aktivity České asociace streetwork, z.s. v oblasti mezinárodní spolupráce a je stejně jako další elektronické sborníky ze stáží ke stažení na https://streetwork.cz/stranka/2403/knihovna. Vždy v anglické a české jazykové verzi.

Za skvělou spolupráci děkujeme našim zahraničním partnerům - Gangway, Tallinna Haridusamet, HNMKY, Zavod BOB a BVJONG. Děkujeme také všem českým organizacím, které pozvaly zahraniční kolegy do svých zařízení, připravily jim odborný program a staraly se o ně: Autobus a HOPO  - Neposeda, Beztíže - DDM Praha 3 - Ulita, Klub Cesta, Maják Plus, Nízkoprahový klub Pacific, Nízkoprahový klub Vrtule, NZDM Blansko, NZDM Lavina, Prostor PRO, Proxima Sociale, Ratolest Brno.

Vše se mohlo uskutečnit díky podpoře programu Evropské unie Erasmus+ a jeho české národní agentuře – Domu zahraniční spolupráce.

Tagy