Oborový portál o nízkoprahových socialních službách a zařízeních.
 
.zprávičky
11 | 04 | 14
Zasedání Správní rady ČAS
Dovolujeme si Vás pozvat na jednání Správní rady ČAS (16.4., Praha, Kancelář ČAS). Program jednání najdete zde (pdf). Zápis z posledního zasedání najdete v kategorii Zápisy na webu ČAS.
Archiv >
 
 
.inzerce
14 | 04 | 14
Nízkoprahový klub Džagoda
Kontaktní sociální pracovník
JAHODA o.p.s. – nestátní nezisková organizace s 15 letou tradicí hledá do svého týmu posilu na pozici sociálního kontaktního pracovníka v NZDM D...
15 | 04 | 14
Klub Jednatrojka
Koordinátor nízkoprahových programů
Proxima Sociale o. p. s. vyhlašuje výběrové řízení na pozici regionálního koordinátora nízkoprahových programů pro děti a mládež.
Hlavní nápln...
15 | 04 | 14
Terénní při NZDM - Free klub
Sociální pracovník
SKP-CENTRUM, o.p.s. hledá pracovníka/pracovnici na pozici SOCIÁLNÍ  PRACOVNÍK / NICE pro Terénní program při NZDM - Free klub.

M...
10 | 04 | 14
Kontaktní centrum DRUG OUT
Sociální pracovník / pracovník v sociálních službách
DRUG-OUT Klub Ústí nad  Labem přijme sociálního pracovníka(pracovnici) - pracovníka v sociálních službách pro Kontaktní centrum pro drogově závis...
10 | 04 | 14
YMCA Praha o.s. - Streetwork
Terénní pracovník
Terénní pracovník Streetwork YMCA Praha

Požadujeme
Kvalifikaci pro výkon sociálních služeb dle zák. 108/2006. Lépe sociálního prac...
09 | 04 | 14
StreetWork.cz
Pedagog volného času
Pedagog volného času v novém odpoledním klubu pro sociálně znevýhodněné děti ve věku 6-12 let na Praze 8, Palmovka

Hledáme pedagoga vol...
Archiv >
 
 
 
Advertisement
HomeVše o členství v ČASHodnocení kvality ČAS - otázky a odpovědi

07 | 01 | 14 Verze pro tisk

Hodnocení kvality ČAS - otázky a odpovědi

Hodnocení kvality je externí nástroj, který slouží k posouzení kvality poskytování sociální služby na základě kritérií kvality stanovených metodikou, která je k tomuto účelu přijata Správní radou ČAS. Hodnocení kvality je zároveň podmínkou přijetí nového skupinového člena do ČAS (resp. prodloužení členství). Na základě výsledku hodnocení kvality Správní rada ČAS udělí zařízení osvědčení kvality na stanovenou dobu.

Valná hromada ČAS v roce 2013 schválila metodiku Rozvojového auditu ČAS jako hlavní metodiku externího šetření kvality platnou pro přijetí nového skupinového člena nebo pro prodloužení členství. Dalšími formami hodnocení kvality je metodická návštěva určená pro sociální služby, které úspěšně absolvovaly inspekci MPSV či certifikaci RVKPP, a dvoudenní hodnocení určené pro sociální služby, které chtějí zejména formálně zkontrolovat své metodické postupy a připravit se na inspekci MPSV.


Inspekce/certifikace
Typ hodnocení
Časová dotace (orientačně)
Hodnotitelský tým
Platnost osvědčení
Cena v Kč (orientačně)
ANO
Metodická návštěva
8 hodin
1 hodnotitel
3 roky
4 000
NE
Rozvojový audit
8 hodin
2 hodnotitelé
3 roky
9 000
 Hodnocení kvality
2x 8 hodin
2 hodnotitelé
3 roky
16 000

Jak probíhá hodnocení kvality ČAS?

Závazná objednávka/smlouva → výběr termínu a hodnotitelské dvojice → zaslání dokumentace/podkladů pro hodnocení → příprava hodnotitelů → šetření na místě → vypracování a předání závěrečné zprávy → rozhodnutí Správní rady o výsledku hodnocení → udělení osvědčení kvality

Jaké jsou principy hodnocení?

  •  transparentnost

Celý postup je popsán v metodice, se kterou je možné se seznámit (viz odkazy níže). Metodika byla ověřována a připomínkována a následně schválena Správní radou ČAS, postup v ní popsaný musí být dodržen. Hodnocení provádí vyškolení hodnotitelé, kteří jsou vázáni mlčenlivostí. Výstupy z hodnocení (tj. závěrečná zpráva) jsou uloženy v kanceláři ČAS. O výsledku hodnocení (udělení osvědčení kvality, osvědčení s podmínkou nebo podmínečného členství) rozhoduje Správní rada ČAS. Proti výsledku hodnocení lze podat námitku Revizní komisi ČAS či Radě pro etiku a supervizi ČAS.

  • východiskem jsou standardy kvality sociálních služeb

Metodika hodnocení je nastavena v prvé řadě tak, aby odrážela standardy kvality sociálních služeb. Naše „oborová specifika“ jsou spíše nadstavbou.

  • podpůrný a rozvojový charakter hodnocení

Hodnocení kvality ČAS je kontrolním nástrojem do té míry, aby mohlo garantovat stanovenou úroveň kvality členských zařízení ČAS. Filozofií hodnotících procesů ČAS, která je předávána vyškoleným hodnotitelům, je podpůrný a rozvojový charakter hodnocení.

Co chceme hodnocením kvality dosáhnout?

  • Zvýšit kvalitu zařízení sdružených v ČAS

Naše zkušenost s hodnocením kvality je, že skutečně přispívá k zvýšení kvality služeb. Je to skvělá příležitost pro pracovníky zařízení k učení se, k utřídění metodických textů i dokumentace. Může to být pro Vás inventura, kdy si za externí pomoci hodnotitelů ujasníte, jak na tom jste. Můžete zjistit své silné i slabé stránky, a na nich pracovat. Zároveň je naším cílem, aby byla členská zařízení „srovnatelná“, a aby mohla Asociace stát za jejich kvalitou a v případě potřeby je podpořit na lokální i regionální úrovni.

  • Připravovat zařízení k naplňování standardů kvality sociálních služeb

V případě nových zařízení, která nemají s procesy hodnocení zkušenost (Dvoudenní hodnocení kvality ČAS, Inspekce, Certifikace) je cílem nastínit jim, co je čeká a ve svém důsledku poukázat na oblasti, v kterých jsou zařízení silná, nebo v kterých mají rezervy, nedostatky a tím jim dát příležitost se zlepšovat.

  • Garantovat kvalitu zařízení navenek

Snažili jste se nějakého donátora (např. místní radnici, firmu, kraj) přesvědčit o tom, že Vám má svěřit svou důvěru a prostředky? Pak jistě víte, že někdy může být obtížné prokázat, že vy jste kvalitní, věrohodní, zkrátka „ti praví“ pro jeho podporu. Proto proces hodnocení kvality Vám nabídne možnost prokázat svou kvalitu navenek a mít u toho externí garanci. ČAS se bude snažit, aby certifikát měl u celé odborné veřejnosti váhu.

Co je výstupem hodnocení kvality ČAS?

Výstupem hodnocení kvality je:

  • posouzení služby podle kritérií kvality stanovených v metodice
  • rozhodnutí Správní rady ČAS o udělení osvědčení kvality (případně osvědčení s podmínkou nebo podmínečného členství)
  • přijetí nového skupinového člena ČAS nebo prodloužení členství v ČAS

Jaký bude význam a dopad pro Vás jako pro hodnocená zařízení?

  • zařízení absolvováním hodnocení získává nezávislý odborný pohled na kvalitu svých služeb

Při přípravě na hodnocení si můžete udělat revizi manuálů a uspořádat dokumentaci. Výstupem ze šetření je Závěrečná zpráva, v níž hodnotitelé popíší naplňování jednotlivých kritérií ve Vašem programu, a v případě nedostatků Vám dají doporučení, jak na nápravu.

  • úspěšné absolvování hodnocení kvality je jednou z podmínek přijetí skupinového člena ČAS, případně prodloužení členství v ČAS.

Čili po úspěšném absolvování hodnocení můžete požádat o přijetí do Asociace. Dalšími podmínkami pro získání členství je řádně vyplněná přihláška a doložení požadovaných příloh. V případě, že je zařízení již členem Asociace, dochází k prodloužení jeho členství na další 3 roky automaticky resp. k tomu není potřeba další žádosti.

  • neúspěšné absolvování hodnocení kvality znamená podmínečné členství v ČAS

Pokud v hodnocení neuspějete, není to věc, která by ohrožovala Vaši existenci jako sociální služby. Z hlediska vztahu s ČAS to však znamená, že jste „podmínečným členem“ a musíte nejpozději do roka absolvovat hodnocení kvality znovu (během té doby máte možnost pracovat na odstranění nedostatků). Pokud ani v opakovaném hodnocení kvality neuspějete (nezoufejte, ještě se to nikomu nestalo) přestáváte být členy ČAS a o členství v Asociaci můžete znovu požádat nejdříve za půl roku od uplynutí druhého hodnocení. ČAS nikam neposílá výsledek ani Závěrečnou zprávu z Vašeho šetření, hodnotitelé jsou povinni zachovávat mlčenlivost. To nejlepší, co můžete s výsledky hodnocení provést, v případě že „neprojdete“, je zamyslet se nad zjištěnými nedostatky a doporučeními, najít si cestu k naplňování standardů kvality a případně se po další přípravě přihlásit znovu. A samozřejmě, také máte možnost se vůči výsledku hodnocení odvolat.

Jak získá zařízení Osvědčení kvality?

Na základě výstupů obsažených v Závěrečné zprávě - „zařízení prošlo bez připomínek“ - rozhoduje Správní rada ČAS na svém nejbližším zasedání o udělení osvědčení kvality (osvědčení o úspěšném absolvování hodnocení kvality). Toto osvědčení se vydává na 3 roky, spolu s osvědčením zařízení dostane samolepky s vyznačeným datem platnosti. V případě přijetí nového člena zařízení zároveň dostává Certifikát o členství.

Jak postupovat, pokud zařízení neprojde „bez připomínek“?

V případě, že výsledek hodnocení kvality je na druhé či třetí úrovni, tedy „prošel s podmínkou“ či „neprošel“, zařízení podává Správní radě ČAS ve lhůtě 30 dnů od realizovaného hodnocení kvality

  • návrh na udělení osvědčení s podmínkou (výsledek auditu „prošel s podmínkou“)
  • zařízení v rámci návrhu označí nedostatečné oblasti a kritéria, popíše zjištěné nedostatky, navrhne způsob odstranění nedostatků, důkazy odstranění nedostatků a lhůtu k jejich odstranění, návrh je možné konzultovat s pracovníky kanceláře ČAS
  • SR ČAS na svém nejbližším zasedání po doručení tohoto návrhu rozhodne o udělení Osvědčení kvality s podmínkou, osvědčení se vydává na dobu dle navržené lhůty k odstranění nedostatků
  • Správní rada ČAS na svém nejbližším zasedání po vypršení lhůty k odstranění nedostatků posoudí, zda zařízení zaslalo podklady obsahující důkazy odstranění nedostatků a zda důkazy odpovídají smluvenému stavu
  • pokud v rámci posouzení SR ČAS shledá, že ve lhůtě stanovené došlo k odstranění nedostatků, dodatečně udělí Osvědčení kvality. Osvědčení bude uděleno na dobu do data, k němuž uplynou 3 roky od prvotního rozhodnutí SR ČAS o výsledku hodnocení kvality ČAS, tj. bude započítána i doba, po kterou bylo uděleno také Osvědčení s podmínkou
  • návrh na podmínečné členství (výsledek auditu „neprošel“)
  • SR ČAS na svém nejbližším zasedání rozhodne o Podmínečném členství zařízení v ČAS
  • zařízení v návrhu určí lhůtu, ve které bude schopno zjištěné nedostatky odstranit, případně realizovat opatření, která hodnotitelé navrhli
  • nejpozději do 14 dnů po uplynutí stanovené lhůty je zařízení povinno podat kanceláři ČAS přihlášku k opravnému hodnocení kvality

Lze se proti průběhu či výsledku hodnocení kvality odvolat?

Ano, proti průběhu či výsledku hodnocení kvality se můžete odvolat (podat námitku). Postup se liší podle formy hodnocení kvality, námitka se podává podle její povahy na tyto orgány ČAS - Správní rada, Revizní komise či Rada pro etiku a supervizi. Termín pro podání námitky je 15 dní od ukončení šetření na místě. Orgány ČAS jsou povinny reagovat na námitku do 30 dnů.

Přílohy ke stažení:


 
.Home .Odborná sekce .Fórum TP .Otázky a odpovědi .Fotogalerie .Odkazy .Partneři .Mapa portálu
.Metodika .ČAS .Vše o členství v ČAS .Vzdělávání .Konference .Týden klubů . . .RSS kanál .Odběr novinek emailem | ČAS © 2006 - 2014 | portal@streetwork.cz