Oborový portál o nízkoprahových sociálních službách a zařízeních
 
.inzerce
18 | 01 | 18
Centrum terénních programů
Terénní pracovník
SEMIRAMIS z.ú., Centrum terénních programů Středočeského kraje vypisuje výběrové řízení na pozici: KONTAKTNÍ PRACOVNÍK/CE V TERÉNU

Úva...
18 | 01 | 18
Centrum terénních programů
Terénní pracovník
Laxus z.ú., Centrum terénních programů Královéhradeckého kraje vypisuje výběrové řízení na pozici: KONTAKTNÍ PRACOVNÍK/CE V TERÉNU

Úv...
18 | 01 | 18
N klub
Pracovník/pracovnice NZDM
SEMIRAMIS z.ú. Nízkoprahový klub pro děti a mládež N klub vypisuje výběrové řízení na pozici: Pracovník/pracovnice NZDM

Úvazek: 1
18 | 01 | 18
StreetWork.cz
Sociální pracovník NK Díra Svitavy
Bonanza, z.ú. (http://www.osbonanza.cz/) vypisuje výběrové řízení na pozici sociálního pracovníka v nízkoprahovém klubu Díra - pobočka Svitavy.
18 | 01 | 18
StreetWork.cz
Sociální pracovník
NÍZKOPRAHOVÝ KLUB BAN! HAVLÍČKŮV BROD HLEDÁ POSILU DO SVÉHO TÝMU!!!

Bavila by Vás smysluplná práce s mladými lidmi a možnost na sobě ne...
14 | 12 | 17
ČAS
PR pracovník/ce ČAS
Česká asociace streetwork vyhlašuje výběrové řízení na pozici pracovníka/ce public relation.

Náplň pozice:
- plánování, příprav...
Archiv >
 
 
 
Advertisement
HomeOdborná sekceZ praxeSezónní variace dvou forem služby

17 | 05 | 11 Verze pro tisk

Sezónní variace dvou forem služby

Máte registrovanou sociální službu NZDM?
Realizujete klub zpravidla ambulantně anebo i terénně či o terénu přemýšlíte?
Taky se vám v zařízení stává, že v některé části roku nemáte skoro s kým v klubu pracovat?
Anebo že v terénu jež pracuje pod NZDM nepotkáváte skoro žádné klienty?

Pokud jste si alespoň na jednu z otázek odpověděli kladně, pak čtěte dál.

Vzhledem k tomu, že se nás na to stále někdo někde ptá, rozhodli jsme se zde stručně popsat svou zkušenost s provozem - tedy spoluprací ambulantní a terénní formy služby v rámci jednoho registrovaného zařízení - v závislosti na ročním období.

ilustrační fotoU nás (Nízkoprahový klub Likusák) realizujeme 1 registrovanou službu (NZDM) jež má 2 formy (ambulantní a terénní). Osobní karty klientů obsahují namixované intervence jak z klubu tak z terénu. Odhadem máme asi 70% klientely jež službu využívá ambulantně i terénně a po 15% jež ji využívá buď výhradně v klubu anebo výhradně na terénu.

Obě formy jsou provozovány celoročně a souběžně. Jsou realizovány jedním personálem (každý pracovník se otočí v týdnu na streetu a na klubu) a pracujeme s jednou CS. Více viz. náš příspěvek na konferenci Nízkoprahové programy 2010 „Terénní sociální práce při nízkoprahovém klubu - tzv. Prodloužená ruka klubu (k nahlédnutí zde - pdf). Obohacená a rozepsaná verze snad vyjde v připravované publikaci od ČAS - „Dobrá praxe v nízkoprahových a kontaktních službách“.

Klub i terén jedou stejně

V minulosti byl pravidelný provoz NK Likusák nastaven tak, že nám celoročně běžel klub i terén souběžně a totožně - od pondělí do čtvrtku v čase od 15:00 do 19:00. Takhle jsme si to nahodili v registraci a dodržovali to.

Časem jsme ale objevili Ameriku a zjistili, že se během roku pohyb cílové skupiny mění. Tak nějak jsme to brali, podobně jako téměř všichni v našem typu služeb, jako hotovou a neměnnou věc. Pracovali jsme s tím, že si např. v létě na klubu prakticky neškrkneme (trpně sedíme, vyhlížíme klienty a čekáme na to co nám náhoda přinese) a zase na terénu v zimě slušně zmrzneme a moc materiálu k práci nenachytáme. V létě se tím pádem nudili pracovníci na klubu a v zimě pracovníci v terénu.

Klub i terén jedou jen někdy stejně

A tak jsme se rozhodli s tím něco dělat a zachovat se „nízkoprahově“. Řekli jsme si že máme 2 formy jedné služby a že s tím budeme šachovat jednoduše tak, že v létě oslabíme klub a posílíme street a v zimě naopak (o ničem jiném textík není). Díky tomu můžeme preferovat v sezóně jednu ze složek služby.

Vyzkoušeli jsme již celoročně to, že na jaře a na podzim nám běží služba podobně jako za „starých časů“, jelikož klientela je zhruba stejně přítomná jak na klubu tak na terénu. Pracovníci drží standardní dobu služby: po-čt (4 dny sw i nzdm) a vždy po 4h (15-19h). Změna nastává v létě a v zimě, kdy naskakuje buď tzv. „letní režim služby“ anebo „zimní režim služby“.

Letní režim

Během letních měsíců pravidelně dochází k úbytku klientů v ambulantní formě služby. Většina CS se pohybuje spíše v parcích, na lavičkách, u vody, atd. ilustrační fotoMožná manipulace s provozní dobou zařízení:

  • 1. omezení otevírací doby klubu
  • snížení počtu dnů služeb na klubu (např. pouze 2 dny chodu klubu)
  • zkrácení otevírací doby klubu o 1h (tedy jen 3h)
  • možnost, že zůstane jeden pracovník v kanceláři a bude mít „pohotovost“, kdyby přišli klienti s důležitou zakázkou
  • 2. rozšíření počtu pracovníků na terénu
  • ve dnech kdy není otevřen klub, chodí na terén 2 dvojice pracovníků
  • rozdělení lokalit kde dvojice pracovníků pracuje (každá dvojice má svou část)

Práce na klubu je jiná a menší počet klientů a omezení otvíracích dnů klubu umožňuje větší koncentraci na věci na něž se předtím nedostávalo času, např. úprava prostor klubu, vybavení. Zároveň je to dobré období pro personál v tom, že si vybírají dovolené (vždy tak, aby byl zajištěn chod služeb) anebo vybírají náhradní volna či jezdí na stáže.

Zimní režim

V zimních měsících naopak přibývá klientů v klubu a ubývá jich na terénu. Možná manipulace s provozní dobou zařízení:

  • 1. rozšíření otevírací doby klubu
  • Počet otevíracích dnů klubu od pondělí do pátku (1 den navíc).
  • Pátek v čase 13:00-17:00
  • Možná služba na klubu ve 3 pracovnících
  • ilustrační foto2. omezení počtu služeb na terénu
  • díky rozšíření počtu služeb na klubu je možné omezit počet služeb na terénu
  • terén probíhá jen 3 dny v týdnu v čase 15:00-19:00 (je zde možnost i dobu zkrátit, pokud se neosvědčí)

V praxi to tedy všechno znamená:

  1. mít službu postavenou jako spojení ambulantní a terénní formy
  2. vymyslet si jednoduchý systém jak si zavádět jednotlivé režimy
  3. pravidelně oznamovat změnu na příslušný registrační orgán formou 1 dopisu
  4. pravidelně informovat klienty všemi formami o ¼ letní změně (osobně, FB,…)
  5. mít zaškolený personál na obě formy služby

Co dál?

Samozřejmě že jde ještě dál experimentovat s tím jak zařízení „kopíruje“ CS, ale nejspíš by to mělo mít určitou hranici (tzn. neměnit režim ze dne na den a co měsíc). Zkoušeli jsme po dohodě v týmu i experimentálně prodloužit či pozměnit práci v terénu (např. večerní hodiny, jiné části města kam klienti jezdí) a dále se nebráníme i dalším experimentům (např. ranní street, víkendy) ale to už je jinam.

Tým NK Likusák (M.L.L.I.Z.)
o.s. RATOLEST BRNO
likusak@ratolest.cz, 604 194 064

 

 
.Home .Odborná sekce .Fórum TP .Otázky a odpovědi .Fotogalerie .Odkazy .Partneři .Mapa portálu
.Metodika .ČAS .Členství v ČAS .Vzdělávání .Konference .Týden klubů .Cena . . .RSS kanál .Odběr novinek emailem | ČAS © 2006 - 2018 | portal@streetwork.cz