Česká asociace streetwork o.s. sdružující nízkoprahové sociální služby (ČAS) je profesní organizace zastupující fyzické i právnické osoby působící v oblasti nízkoprahových sociálních služeb.
Advertisement
HomeČlánkyO výzkumu Nízkoprahy pod lupou 2010

26 | 05 | 11 Verze pro tisk

ČAS

O výzkumu Nízkoprahy pod lupou 2010

Úvodem

Myšlenka detailně zmapovat fungování nízkoprahových zařízení pro děti a mládež (NZDM) není nová. V oboru existuje mnoho různých vypozorovaných zjištění, která se opírají o osobní zkušenosti jednotlivých pracovníků nebo pracovních týmů. Jak ale odhalit, kde je pravda, když jsou tato zjištění zcela protichůdná?

Dobrým příkladem může být „mýtus o fotbálku“. Na jedné straně jeho straně stojí již poněkud starší tvrzení, že „klub bez fotbálku nebude fungovat“, na druhé straně sebevědomé „fotbálek v klubu není vůbec potřeba“. Kdo má pravdu? Hra stolní fotbal zde slouží jako zástupce nejrůznějších her a dalších volnočasových aktivit, které děti v klubu mohou provozovat a otázek, které se s tímto mýtem spojují, je mnoho. Uveďme například „Jak zjistím, jestli je spokojenost mých klientů větší, pokud mám v klubu fotbálek (nebo jiné hry, počítače s internetem, zkušebnu…)?“ nebo „Je normální umožňovat dětem hrát hry v rámci poskytování sociální služby?“, případně zděšené „Budou mi děti do klubu chodit, když v něm nebudou mít možnost hrát fotbálek (a další hry)?“

Rozvedení „mýtu o fotbálku“ do širších souvislostí přináší rovněž otázky týkající se hledání odpovídajících zdrojů financování NZDM, tedy „Je legitimní financovat zařízení, které umožňuje klientům provozovat volnočasové aktivity ze zdrojů MPSV?“ nebo z jiného úhlu pohledu „Je v pořádku financovat NZDM, registrovanou sociální službu, ze zdrojů MŠMT?“.

Hledat odpovědi na tyto a další otázky se pokouší výzkum Nízkoprahy pod lupou, který vám nyní podrobněji představíme.

1. Vznik výzkumného záměru

V České republice zatím nemáme k dispozici žádný komplexní, mapující výzkum, který by poskytoval souhrnná data nejen o NZDM, ale zároveň o spokojenosti klientů se službami a jejich vztahem k „jejich“ zařízením.

Na počátku výzkumného záměru stála tedy potřeba oboru detailně zmapovat způsob poskytování služeb prostřednictvím NZDM. Velkou výzvou bylo také zjistit, zda lze odhalit „účinné faktory“, které, pokud se vyskytují, zaručují úspěšné poskytování služeb klientům a fungování klubu.

Mapující zaměření výzkumu, které bylo zvoleno, umožňuje kombinovat různé faktory napříč kategoriemi (např. zjistit, jestli výše vzdělání zaměstnanců zařízení ovlivňuje spokojenost klientů s čerpanými službami). K cílům výzkumu se tedy přidal záměr zjistit, zda jsou jednotlivé faktory mezi sebou propojeny a jak je možné toto propojení využít v praxi.

2. Cíle výzkumu

Projekt zaměřený na rozvoj v oboru NZDM si dal za cíl získávat po dobu pěti let tyto informace:

  • ilustrační fotozpětnou vazbu od klientů klubů,
  • vyhodnocení úspěšnosti práce s klienty (systém je sestaven z dotazníků pro klienty a dotazníku pro pracovníky klubu),
  • získat zpětnou vazbu prostřednictvím porovnání vlastních výsledků s průměrnými údaji ostatních klubů, které se účastnily výzkumu,
  • porovnání jednotlivých klubů v ČR,
  • informace o situaci, stavu a případných obtížích nízkoprahových zařízení pro děti a mládež obecně,
  • srovnání vývoje klubů a jejich cílové skupiny po dobu pěti let.

Výsledkem projektu je komplexní zmapování sektoru NZDM, jehož cílem je:

  • zjistit a výzkumem podložit, jaké postupy práce jsou v NZDM běžné,
  • zjistit, jaké faktory ovlivňují úspěšnost s klienty a ideálně najít způsoby přístupů, které za určitých podmínek mohou zvýšit účinnost práce klubů,
  • zjistit, jak sami klienti hodnotí kluby, do kterých chodí.

3. Příprava výzkumu

Dotazníky byly navrženy ve třech podobách. Klubový dotazník, určený vedoucím klubů a klientský dotazník rozdělený na verzi pro mladší ve věku 10 - 13 let a verzi pro starší ve věku od 14ti let výše. S přihlédnutím k vyspělosti a zkušenostem klienta bylo možné i mladšímu klientovi dát vyplnit dotazník pro starší a naopak.

Finální podoba dotazníku, zatím v tištěné podobě, byla několikrát pilotována v klubech, které se uvolily s přípravou výzkumu pomoci.

Pilotáž obou dotazníků probíhala zhruba dva týdny. Výzkumníci společnosti Millward Brown společně s psychologem navštívili tři pražské kluby, kde osobně dotazovali jak klienty, tak vedoucí klubů. Cílem bylo doladit především jazykovou podobu otázek, srozumitelnost a ideální počet podnětových slov pro test barev, ale také stanovit věkovou hranici pro rozdělení dvou verzí dotazníku pro klienty.

Po doladění první verze dotazníku začala výzkumná agentura dotazník skriptovat, aby jej bylo možné vyplňovat online.

Výsledky výzkumu dostali k dispozici dva nezávislí odborní oponenti, jejichž posudek umožní upravit šetření pro příští rok. ČAS získal také širokou zpětnou vazbu od zařízení, která se do výzkumu zapojila. Na seminářích v Brně, Ostravě a Praze, kde byly oboru představeny výsledky výzkumu, získala pracovní skupina množství podnětů pro vylepšení do dalších let.

Pracovníci klubů byli nadšeni z výsledků, které výzkum nabídl v prvním roce. Ukazuje se, že do dalších let se plánují zapojit další NZDM, která se zatím prvního roku sběru nezúčastnila.

4. Anonymita dat

Vzhledem k tomu, že během výzkumu se sbírá velké množství informací, které jsou či mohou být vnímány jako citlivé údaje, konkrétní data slouží pouze jednotlivým klubům. Každý klub se dostane jen ke svým údajům a ČAS jen k souhrnným datům. Elektronický systém byl z tohoto důvodu navržen tak, aby nebyla možná kontrola jednotlivých klubů zvenčí. ČAS má k dispozici souhrnná, již anonymizovaná data, která budou sloužit k rozvoji celého sektoru NZDM.

5. Financování a zajištění realizace výzkumu

Financování výzkumu umožnila Nadace Vodafone, která poskytla na jeho realizaci částku ve výši 700 000 Kč. Díky této finanční podpoře bylo možno zahájit spolupráci s profesionální výzkumnou agenturou Millward Brown, která se laskavě uvolila za částku odpovídající zhruba úhradě za jeden rok realizovat práci po dobu pěti let.

Na realizaci výzkumu začala pracovat přípravná pracovní skupina pro výzkum, jejíž členové byli vybráni prostřednictvím výběrové řízení. Vybráni byli Aleš Herzog, Jan Krajhanzl, Jan Morávek (později na členství rezignoval) a Vlastimil Nečas. Vedoucí pracovní skupiny byla Denisa Dohányosová.

Realizaci výzkumu pomáhá významnou měrou zajišťovat také kancelář ČAS, která se podílí na organizačním zajištění, komunikaci s kluby a realizaci seminářů zaměřených na sdělení výsledků výzkumu odborné veřejnosti.

Denisa Dohányosová, Jan Krajhanzl

Příště už konkrétní výsledky a grafy, na závěr vám také nabídneme výsledky výzkumu přehledně v ČASovaném obČASníku ve formátu pdf.

KOMENTÁŘE
Jméno Příspěvek
Přidejte svůj komentář (*):   
Jméno (*):
Email (*):
URL:
Kolik je dva plus tři? (**)
Předmět (*):
(*) povinné údaje
(**) kontrolní antispamová otázka
BB help BB code formátování - nápověda
Pozor! Čtěte! Pravidla diskuse na portálu StreetWork.cz
 
.Home .Asociace .Vzdělávání .Supervize .Metodika .Vše o členství v ČAS .Výroční cena .Kontakty .English
.StreetWork.cz .Partneři .Fórum TP .Evropské projekty .Projekt Streetwork pro děti a mládež | ČAS © 2006 - 2018 | portal@streetwork.cz